LeendertenMarien.reismee.nl

Voortgang kerkrenovatie

Beste lezer,

De vorige keer berichtten we u over de start van de renovatie van het kerkje in Ntove. We zijn inmiddels flink wat wandelkilometers, honderden spijkers, een hoop vuile was en 0 liter stromend douchewater verder. De vorige blog zijn we geëindigd met een dakloze kerk. We willen u in deze blog een update geven over de verbouw.

Na de afbreekwerkzaamheden die we eerst hebben uitgevoerd kon het opbouwen beginnen. Nu is slopen natuurlijk altijd makkelijker dan bouwen, maar het opbouwen blijkt flink wat voeten in aarde te hebben. Aangezien de muur zo zwak was dat het ons verbaasde dat hij nog niet niet ingestort was na een ouderwetse tropische regenbui, was versteviging hard nodig. Wanneer het nieuwe golfplatendak op de oude muur bevestigd zou worden zou de muur het waarschijnlijk begeven. Dan zijn we natuurlijk verder van huis/kerk. Een volledig nieuwe kerk bouwen is financieel echter niet mogelijk, dit vraagt veel arbeidsuren en veel materialen. Om deze reden is de aannemer met een mooie oplossing gekomen: een rand van gewapend beton op de bestaande muur, zodat deze alles bij elkaar kan houden.

Met behulp van de planken van de gesneuvelde boom en enkele kerkbanken werd een mal gemaakt boven op muur. Deze mal is gevuld met ijzeren strengen die de dagen ervoor in de schaduw van de grote boom met ijzerdraadjes aan elkaar zijn gevlochten. De overige ruimte is opgevuld met beton en steentjes. Toen de ex-kerkbankjes en de planken de volgende dag verwijderd werden kwam er een mooie stevige rand van gewapend beton tevoorschijn. Tijdens het slopen zijn de bovenste lagen bakstenen een kopje kleiner gemaakt, dus er moest het een en ander bijgemetseld worden. Na enkele vlugge berekeningen en verhitte discussies kan het metselen beginnen. Op het grasveld voor de kerk vervult een van onze collega’s de functie van betonmolen. Daarna gooit hij met grote zwaaien de specie omhoog en schept deze in de doorgeknipte jerrycans van de metselaars. Aan ons de taak om alle bakstenen een voor een omhoog te gooien naar de werklui, die ze vervolgens een plekje geven op nieuwe muur.

Na 2 dagen staan er 5 nieuwe rijen met bakstenen op zijn plek. Hierna moeten de steunbalken geplaatst worden op de muur zodat de golfplaten een stevige ondergrond hebben. De afgelopen dagen zijn we hiermee bezig geweest. Gelukkig zijn ze hier in Oeganda nog niet op het idee gekomen een ARBO-dienst op te stellen, anders was ons sponsorgeld binnen een dagje verdwenen naar openstaande boetes. Een vergrimde ARBO-ambtenaar kan zijn hart volledig ophalen: de werklui lopen vaak blootvoets of op slippers op de bouwplaats, steigers en ladders worden in de morgen in elkaar getimmerd van wat oude plankjes (met roestige spijkers), de arbeiders balanceren op de pas gemetselde muur, en ga zo maar door. Gelukkig verloopt alles voorlopig nog zonder grote ongelukken.

Voor het eten wordt gezorgd. De kerkleden zamelen op zondag wat geld in zodat doordeweeks de hongerige magen van de harde werkers gevuld kunnen worden. In de morgen een kommetje warme melk met water en suiker of een kom porridge. In de middag een lokaal maaltje van casava, zoete aardappel en een groentesausje. Dit eten we overigens meestal net als de anderen uit het vuistje. De lengte van de werkdag kan varieren. Er bestaan geen vaste werktijden, als iedereen het over eens is dat er heel wat is gebeurd, dan wordt besloten dat het mooi is geweest voor die dag. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

De vorige keer schreven we dat de verwachting was dat het afgelopen zaterdag klaar zou zijn. Helaas bleek hier een weekje speling op te zitten. Alles ging toch iets minder snel dan verwacht, onder andere door het overlijden van een van de dorpelingen. De verwachting is nu dat de kerk a.s. vrijdag een dak heeft. Vanaf daar zullen we weer verder zien. De werkmannen zullen het vanaf vandaag wel zonder onze assisentie moeten doen, wij hopen ons vanaf nu bezig te houden met het bezoeken van gehandicapten. Hierover later meer. Nog ongeveer drie weken dan zitten onze drie maanden er alweer op. Maar tot die tijd hopen we nog veel te kunnen doen. Bedankt voor de reacties. U hoort weer van ons!

Groeten,

M & LJ

Thijs

Marien/Leendert,

Het is elke keer weer leuk jullie verslag te lezen. Hopelijk hebben de werkmensen dan wel teenslippers met stalen neuzen ;) Veel succes verder, hartelijke groet, Thijs.

Thijs

en van een valbeveiliging hebben ze zeker nog nooit gehoord?

Tante Lydia Barendregt

hoi marien
wat een bijzonder verhaal gelezen over de kerk bouwen het is nog al wat. mooie foto's gezien, dan weet ik wat je daar doe, ook zo'n mooie foto met zonsondergang. ik begreep dat je met gehandicapten bezig bent. wat doe je precies met ze. dat ga al weer opschieten dat je weer b.l.w.z. weer terug hoopt te komen in nederland.gaat het goed met je verder. een heel andere cultuur in oeganda als bij ons. het gaat goed met mij op waardheim na het verlies van een deelnemer nellise prins een hele schok geweest voor allemaal. de verkoping is uitgesteld. ze zijn nog bezig dat krijg ik nog te horen. ik wens je veel succes nog in oeganda. en een goede zondag toegewenst
groetjes van tante Lydia

Travel4Change