LeendertenMarien.reismee.nl

Eerste Hulp Bij Onderwijs

Beste lezer,

Om ons gemiddelde van 1 blog per week hoog te houden, zagen we ons genoodzaakt om deze week een tweede blog te plaatsen. Zoals in de vorige blog aangegeven hopen we in dit bericht in te gaan op de bestemming die we tot op heden aan het sponsorgeld hebben gegeven.

Zoals u weet hebben we tot vorige week onszelf vooral bezig gehouden met onze activiteiten op de basisscholen. Tijdens onze periode op de basisscholen hebben we een hele goede inkijk kunnen krijgen op de manier van werken van de basisscholen maar ook op de gemissen die zij hebben. Wat in ieder geval niet aan onze aandacht kan ontgaan is de invloed van de regen op de lessen. Als het in de morgen regent, dan hoeven we ons niet bezwaard te voelen om een uurtje later te beginnen. De leerlingen en evengoed de leraren draaien zich smorgens nog lekker een keer om in hun bed als ze de regen op de golfplaten horen tikken. Ze komen dan later binnendruppelen of zien een goede mogelijkheid om eens lekker een dag op het land te werken. Wat echter het meest opvalt is het gebrek aan geld. In onze gesprekken met leraren merken we dat er veel plannen zijn om dingen te veranderen of te verbeteren, maar hier is simpelweg geen geld voor. De lesboeken zijn bijvoorbeeld enorm schaars. Vaak is alleen de leraar zelf voorzien en zijn de kinderen aangewezen op de informatie die zij oppikken uit de les. Een ander voorbeeld is het gebrek aan schoon drinkwater.

Omdat wij in de periode dat wij op de scholen waren een goede inkijk hebben kunnen krijgen in wat echt nodig was voor de scholen, wilden wij een gedeelte van het sponsorgeld voor hen inzetten (300 euro per school). We hebben hiervoor op de de drie bassischolen een vergadering aangevraagd waarin we dit kenbaar maakten. We hebben de school de ruimte gegeven om met een idee te komen over de manier waarop zij dit in willen zetten, met hieraan twee voorwaarden verbonden: het moet in het voordeel van de kinderen zijn en het moet gerealiseerd worden voordat wij vertrekken. Binnen deze kaders konden de scholen een idee aandragen wat wij vervolgens konden goedkeuren of afkeuren. Wanneer het woord geld in de vergadering genoemd werd, verschenen meteen brede glimlachen op de gezichten. De scholen zijn meteen druk aan de slag gegaan om plannen te maken. De dank richting ons is talloze malen uitgesproken: We are so grateful for your help. Deze dank brengen we graag over naar onze geldschieters.

Op de Umea school zal het geld ingezet worden om stroom te leggen naar het kantoor van de directeur en de twee hoogste klassen. Het eerste voordeel is dat het zo mogelijk is om verlichting aan te brengen in de lokalen. In de twee hoogste klassen, primary six en seven, worden de leerlingen klaargestoomd voor de eindexamens. Hiervoor worden zij soms om 5:00 verwacht en worden zij aan het eind van de dag rond 17:00 weer losgelaten. Door het aanleggen van verlichting kan er ook in de morgens goed lesgegeven worden. Daarnaast wordt het op deze manier ook mogelijk om op de termijn een computer aan te schaffen, dit kan een gigantisch hulpmiddel zijn voor de docent. Doordat een boek niet voorhanden is, zou een computer kunnen worden gebruikt om afbeeldingen of filmpjes ter ondersteuning te gebruiken.

Op de st. Paul school zal het geld worden ingezet om een computer aan te schaffen. Het hoofddoel hiervan is een structurele grote kostenbesparing. Aan het eind van elke periode worden examens afgenomen. Deze moeten nu altijd gekocht worden bij een lokale handelaar die hier een leuke marge op nahoudt. Wanneer de school een computer heeft kunnen zij de examens zelf printen en kopieren. Waardoor elke periode flinke kosten kunnen worden bespaard. Daarnaast realiseert de school zich ook het toenemende belang van de computer in de maatschappij. Vanaf nu zullen zij, zij het in beperkte mate, de kinderen bekend kunnen maken met het werken met een computer. Dit kan voor hen later een grote pre zijn.

Op de st. Matthias school wordt het geld gebruikt voor de verbetering van een van de lokalen. Het betreft het lokaal van primary 6 waar wij zelf hebben lesgegeven. Misschien heeft u op fotos al wel opgemerkt dat dit lokaal slechts bestaat uit enkele stokken met een golfplaat. Wanneer het regende was het niet mogelijk om les te geven aan de klas, waardoor zij soms samengevoegd werden met een andere klas, met alle gevolgen van dien voor de andere klas. Ook waren de kinderen in de klas snel afgeleid door het ontbreken van de muren. Met het sponsorgeld wordt een nieuw klaslokaal aangelegd, met muren, en een goed golfplatendak.

We waren blij met de opties die de scholen hebben aangedragen aangezien ze structurele verandering kunnen brengen voor de scholen en studenten. In de komende weken zullen wij er op toezien dat de beloofde veranderingen gemaakt worden. Daarnaast hebben we afgelopen week eerste hulp instructies gegeven aan de drie basisscholen. In de kerk van Sirjansland zijn EHBO-materialen ingezameld die we hebben meegomen naar Oeganda. We hebben voor elke school bij de lokale timmerman een eerste hulp doos laten maken die we hebben gevuld met de meegenomen materialen. Op de scholen was momenteel 0,0 eerste hulp aanwezig. Dit heeft als gevolg dat kleine wondjes soms grote gevolgen hebben. In de instructie die we deze week hebben gegeven, hebben we de nadruk gelegd op de hygiene en het gebruik van de basishulpmiddelen. Hierdoor hopen we dat in de toekomst veel kinderen geholpen kunnen worden.

Vanaf volgende week hopen we ons twee weken bezig te houden met de renovatie van een klein kerkje in een aangrenzend dorpje. In ons volgende bericht hopen we u hier wat meer over te vertellen.

Sam Bal

Ha Marien en Leendert, wat een verhalen en ervaringen, daar verbleekt een jaar Aussie zowat bij. Complimenten voor jullie interessante verhalen, en prachtige foto's, aan de blije gezichtjes van de kids spreken boekdelen en bevestigen jullie verhalen. Het is goed om te lezen dat jullie het er goed en naar jullie zin hebben, maar veel belangrijker dat jullie wat voor deze mensen kunnen en mogen betekenen, en dat het sponsorgeld zo goed besteed word. Ja de tijd vliegt voorbij, zeker als je die zinvol en nuttig kan besteden. Wat jullie safari betreft ben ik stiekem wel een beetje jaloers, die waterval, de natuur, en al die dieren, dat doet me denken aan Noach, wat moet die man diep onder de indruk zijn geweest van Gods Scheppende Kracht bij het zien van al die dieren twee aan twee, en daarvan hebben jullie zo te zien en te lezen ook ets mogen proeven. Beste broeders k'wens jullie in je verdere plannen daar veel succes, een leerzame en goede tijd voor jullie zelf, en voor de mensen die op jullie weg geplaatst worden. Hartelijke groet van Sam. (geinig dat Leendert's kamergenootje dezelfde naam draagt)

Janny Joosse

....mooi om te lezen....leuke woordspeling dat de leerlingen na de regen binnen komen druppelen...ik hoop dat er ook nog steeds geld komt binnen druppelen...kan ik ook nog ergens wat doneren?

Ds.W.Silfhout

Fijn om jullie verhalen te kunnen volgen. Het is een geweldige belevenis. Van harte de zegen van de Heere toegewenst.

Travel4Change