LeendertenMarien.reismee.nl

Safari

Beste lezer,

Het is alweer even geleden dat wij wat van ons hebben laten horen. Dit vanwege een aantal bijzonder drukke dagen en een 3-daagse safari. In deze blog hopen wij u te vertellen waar we druk mee waren en onze belevenissen van de safari.

We hebben het nog steeds prima naar onze zin in Uganda. Ook al is het regenseizoen, het weer blijft aangenaam. Af en toe valt er overdag een regenbui maar dat is vaak maar voor een korte tijd. En het gezegde ‘na regen komt zonneschijn’ is hier zeer zeker waarheid. De contacten met de plaatselijke bevolking nemen ook toe. Niet alleen in aantal maar ook in intensiteit. Op elke school hebben we wel een of meerder mensen waar we goed mee omgaan. Met hun hebben we goede gesprekken en hebben we ook contact buiten school om. We hopen dat we hier ook bij de nieuwe projecten profijt van kunnen hebben.

De tijd vliegt dan ook. Deze week zitten we op de helft van ons verblijf hier in Nkokenjeru. Zoals u weet hebben we ons tot nu toe vooral beziggehouden met lesgeven. Dat is nu tot een eind gekomen. Afgelopen week hebben we onze laatste les gegeven. Deze les hadden we in de vorm gegoten van een quiz. De vragen gingen over onze lessen en over onszelf. Het bleek dat de meeste kinderen verbazend veel onthouden hadden. De persoonlijke vragen over ons werden minder goed beantwoord. Zo bleek ons land van herkomst door de meeste te moeilijk om te onthouden: Holy land (Holland) of Nedalendz. Ook leek de studenten achternamen als Douchekop of Potlepel (meerkeuze) veel passender voor ons dan Pronk en Izelaar. De gesponsorde pennen van Plus supermarkt en Wilhelmina pepermunt werden met open armen ontvangen. Het zal wel even wennen worden om geen les meer te geven. We hebben het erg naar ons zin gehad op de scholen en we hebben veel blijken van waardering gehad van leraren en leerlingen. Het is echter ook wel weer uitdagend om aan een nieuwe missie te beginnen.

Naast het lesgeven hadden we afgelopen weken ook de taak van schoolfotograaf (LJ) en fotomodel (Marien) op vier scholen. Hier hebben we al eerder over verteld. Er is een indrukwekkend aantal aan fotos gemaakt (met gemak duizend). Ondanks dat we de foto's tegen een minimale prijs afdrukken (ongeveer 15 cent) is dit een uitgave voor de mensen. Het was daarom afwachten hoeveel mensen daadwerkelijk het geld meenemen voor het afdrukken. Dat viel nog alles mee. Vandaag hebben we ruim 300 afgedrukte fotos opgehaald en binnenkort hopen we nog meer af te laten drukken.

Dan de safari. Na een eerder kort bezoek aan de Sipifalls enkele weken geleden, zijn we nu voor drie dagen in een spectaculair stuk Oeganda geweest. Wij hopen dat we enigzins in staat zijn om te beschrijven wat we gedaan en vooral gezien hebben tijdens de safari. Het is een fantastische ervaring om met een terreinauto drie dagen door een prachtige natuur te rijden. Een groen en uitgerekt landschap waarin talloze dieren zich vrij rondbewegen. Wat een prachtige schepping heeft God toch geschapen. En dat in slechts zes dagen, daar wordt een mens klein van.

De safari was in groot natuurreservaat genaamd Murchison Falls National Park. Dit park heeft een grote diversiteit aan flora en fauna en heeft een oppervlakte van de helft van Nederland. Op de eerste dag hebben we de Murchison falls bezocht. Hier wordt het water van de Nijl door een doorgang van 7 meter breed gestuwd. Dit zorgt voor een enorm watergeweld. Naast de nauwe doorgang is er ook een hoogteverschil van ongeveer 45 meter in slechts honderd meter. Het is een indrukwekkend schouwspel.

Na de overnachting hebben we een zogenaamde "game-drive" gedaan. Hierbij rijden we met een open dak door het gebied op zoek naar dieren. Op soms enkele meters lopen dan bijvoorbeeld giraffen, olifanten, buffels, antilopen of bavianen langs de auto. Dieren die we normaal alleen achter een hek in de dierentuin vinden, bevinden zich rondom ons. Op ieder moment waren ontelbare antilopes en andere dieren zichtbaar. Prachtig. Sommige dieren laten zich minder gemakkelijk zien; onze gids beschreef de kans om hen te zien met fifty-fifty. Het gaat dan vooral om de leeuw en het luipaard. Zelfs deze dieren hebben we gezien. Een mannetjes leeuw die op ontspannen wijze zijn lunch aan het verteren was (op 5 meter afstand) en een luipaard die aan het zoeken was naar een geschikte prooi.

Naast een aantal game-drives hebben we ook een boottocht gemaakt op de Nijl. Langs de oevers van de rivier zijn veel nijlpaarden te zien. Ze tillen de Afrikaanse ontspannenheid naar een volgend niveau. Nagenoeg allemaal liggen ze op het gemak in het water te rusten slechts enkele wagen zich aan wat bewegingen. Naast de nijlpaarden hebben we ook wat zwemmende en rustende krokodillen gespot.

Als afsluiting van de trip hebben we een neushoorn reservaat bezocht. In 1983 zijn deze dieren uitgestorven verklaard in Oeganda. Nu is er echter in 2003 een ambitieus fokprogamma gestart om de neushoorn weer terug te krijgen in het Oegandese landschap. Waar er in 2003 6 neushoorns waren zijn er nu al 15. Het is dus succesvol. Onder begeleiding van een gids hebben we de dieren lopend opgezocht. Het boezemt ontzag in wanneer de kolossen op nog geen 20 meter afstand aan ons voorbij lopen.

We kunnen slechts maar in hoofdlijnen vertellen wat we gezien en gedaan hebben. Het was in ieder geval een trip om nooit te vergeten. Bij de bijgaande fotoserie kunt u fotos zien. In de volgende blog hopen we meer vertellen over de projecten die zich zullen gaan aandienen nu de scholen vakantie krijgen. Ook hopen we wat meer te vertellen over de besteding van het sponsorgeld.

Nogmaals dank voor alle leuke reacties die we krijgen.

Hartelijke groeten,

M & LJ

Krista

Wauw... Wat een verhalen. Echt super leuk om te lezen (en te zien). Heel bijzonder..

Madelon

Gaaf om te lezen en wat geweldig mooie natuur; gezien de foto's! Succes met de nieuwe uitdagingen. Hopelijk verlopen die net zo positief als het lesgeven.

Janny Joosse

Prachtige foto's...leuk om te lezen...lieve groet van Janny Joosse uit Holy-land(geweldig)

Baukelien

Super mooi, wat een geweldige ervaring voor jullie!

Erik

Mooie berichten mannen. Fijn dat jullie lessen op de scholen zo goed zijn verlopen.
Succes verder !!!

tante Lydia

hoi marien
ik heb gelezen dat je een drie daagse safari gedaan heb
echt prachtige foto's van die dieren, een hele belevenis
ik heb je gezien op de foto in de klas met kinderen. dat was wel wat zeker. je ben wel bruin zeg, je heb het wel goed naar je zin in oeganda. echt leuke verhalen van je
ik wens je veel sukses groetjes tante Lydia

Travel4Change