LeendertenMarien.reismee.nl

Aankomst

We zijn veilig aangekomen in Uganda! Na een lange en vermoeiende reis kwamen we netjes, zoals gepland, om 4 uur ‘s ochtends aan in Entebbe. De reis verliep prima. Toen we het vliegtuig uitstapten was het eerste wat we merkten de warme en vochtige lucht van Uganda. Geen onaangename ervaring. Daarna merkten we als snel dat we op een totaal ander continent terecht waren gekomen. Dat begon bijvoorbeeld met de gezondheidscontrole op het vliegveld. 2 vrouwen met mondkapjes achter een houten katheder die de aanvragen controleerden. Op een heel relaxt en rustig tempo werden de aanvragen bekeken. Niks digitaal. Rustig aan. Hierna de kennismaking met de Afrikaanse wegen en rijstijlen. Op de snelweg zonder licht is geen probleem toch? Of met de fiets op de weg? En als je even wilt stoppen op de buitenste rijbaan kan toch ook? U begrijpt, wij keken, ondanks onze vermoeidheid, onze ogen uit.

Dinsdag tot donderdag verbeleven we in het guesthouse in Kampala. Aangezien we dinsdag midden in de nacht waren gearriveerd hebben we eerst wat tijd genomen om bij te slapen. Door de totale omslag van klimaat en land konden wij wel de nodige uiltjes knappen. Later op de dag hebben we met onze huisbaas, Michael, de lokale markt bezocht. Dit was eigenlijk onze eerste kennismaking met het straatbeeld, aangezien we de voorliggende nacht weinig zagen. Het guesthouse bevindt zich in een redelijke rustige en luxe buurt, als we echter de straat uitlopen lopen we meteen een totaal andere wereld binnen, die wij tot nu toe alleen kenden van de plaatjes. Verschillende dingen vielen ons op, de gigantisch slechte wegen, de ontelbare miniwinkeltjes en de vragende, onderzoekende blikken van de lokale bewoners. Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoe het straatleven aanvoelt, maar de overeenkomsten met alles wat voor ons normaal is zijn op één hand te tellen.

Woensdag hebben we van de huisbaas een uitgebreide rondleiding door de hoofdstad Kampala gehad: een bezoek aan de moskee, afrikaanse markt, Lake Victoria en een wandeling door de stad. Kampala staat voor ons vanaf nu gelijk aan totale chaos. Er is geen plek te zien waar geen winkeltjes op de stoep zijn uitgestald, talloze mensen bevolken de straat en proberen al schreeuwend de aandacht of wat bezoekers te trekken. Het verkeer is onnavolgbaar tienduidenden matuka’s (taxibusjes) staan her en der al dan niet afgeladen bumper tegen bumper in de stad, voetgangers lopen kriskras door de straat de bodaboda’s (soort zundaps) rijden in grote getale als malloten al claxonerend door de ruimte die overblijft. Aan de lokale markten is duidelijk te zien dat de gemiddelde inwoner nauwelijks inkomen heeft. De verkopers willen dolgraag dat iemand iets bij hen komt kopen. Vol van indrukken hebben we de donderdagavond afgesloten met een kampvuur.

Donderdagmorgen zijn we vertrokken naar de plaats waar wij ons project zullen uitvoeren: Nkokonjeru. Een lang weg vol gaten door een prachtige natuur arriveerden wij in ons verblijf voor de komende 3 maanden. De slaapkamers zijn eenvoudig (lees: hebben alleen een bed). Maar ze zijn netjes schoon en we hebben een mooi uitzicht over de stad. De komende dagen zullen we de eerste stappen zetten in de projecten die we zullen gaan uitvoeren. De indrukken zijn vele malen meer dan de letters die deze weblog bevat, maar hier laten we het even bij. We houden jullie op de hoogte.

P.S. meer foto's volgen nog maar om u alvast een voorproefje te geven: Bij de fotoserie kunt u een foto zien van een rustig plekje (vergeleken met het centrum van Kampala)

marlies

Ha Marien en Leendert,
Wat maken jullie al veel mee in een paar dagen. En wat is het allemaal totaal anders als hier.
Je moet het echt gezien hebben anders weet je niet wat het is lijkt mij. IK wens jullie veel succes en sterkte toe om dit werk te doen. waar wel leuk om te horen hoe jullie het ervaren. gr tante Marlies.

Thijs

Hoi Marien en Leendert,

Mooi te zien dat jullie veilig gearriveerd zijn. Wat een overweldigende eerste indrukken, jullie zullen er nog wel meer te verwerken krijgen denk ik zo, maar dat zal jullie al wel verteld zijn. Ik wens jullie veel sterkte met jullie project, ik hoop regelmatig van jullie te horen.
Hartelijke groet, Thijs.

Jacques en Nel

Wat een beleving, jongens. Marien, ik heb een interessant RD artikel over vrijwilligerswerk in Oeganda, in overleg met Pa, veilig gesteld. Zal kijken hoe dat bij jullie kan komen. Veel zegen en succes met jullie taak in Gods wijngaard aldaar. Bedenk: Rust mijn ziel, uw God is Koning, heel de wereld ZIJN gebied. Groetjes, J&N

Erik Wiersma

Ha Mannen,

Goed om te horen dat jullie veilig op de plaatst van bestemming zijn aangekomen.

Wat schetsen jullie een enorm verschil met ons luxe leventje hier in NL.

Veel sterkte, en ik wens jullie Gods onmisbare zegen toe.

Nieuwsgierig naar jullie volgende ervaringen.....

Hartelijke groet,
Erik